Praktická škola jednoletá a dvouletá
Počet povinných vyučovacích hodin týdně
Jednoletá | Dvouletá |
30 | 32 |
Přirozeným a potřebným navazujícím doplňkem ZŠ speciální je dvouletá a jednoletá praktická škola, která poskytuje možnost pokračování ve vzdělávání i pro žáky, kteří z důvodů mentálních či sociálních nemají předpoklady se vzdělávat na odborných učilištích či jiných středních školách. Hlavním cílem je příprava na budoucí úspěšný, samostatný rodinný a společenský život.
Jelikož se jedná o třídy s žáky s těžším postižením, využíváme pomoci asistenta pedagoga.
Výuka se řídí se řídí:
Školní vzdělávací program č.j. 512/2012
Hlavním cílem je vytvořit optimální podmínky, vědomosti a zkušenosti pro integraci do běžného života dětem, které jsou z různých důvodů limitovány při výběru vhodného učebního oboru.
Praktická škola jednoletá poskytuje:
doplnění a rozšíření teoretického i praktického vzdělání, poskytuje základy odborného vzdělání a manuálních dovednostech žáků se středním a těžkým mentálním postižením, autismem a vícečetným postižením. Jsou respektovány individuální schopnosti a možnosti žáků, je kladen důraz na osvojení si manuální dovednosti perspektivně využitelné v profesním a osobním životě a získání kladného vztahu k práci, na rozvoj komunikačních dovedností a dosažení maximální možné míry samostatnosti. Hlavním cílem je integrace žáka do společnosti, poskytnout základní dovednosti a návyky pro výkon jednoduchých činností v oblastech praktického života.
Vzdělání se ukončuje závěrečnou zkouškou, která se skládá z ústní teoretické zkoušky a z praktické zkoušky z odborných předmětů.
Je zajištěna trvalá přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu.
Praktická škola dvouletá:
je škola neprofesního typu, určená pro absolventy základních škol speciálních, kteří z důvodů zdravotních, prospěchových či sociálních nepokračují ve vzdělávání na odborném učilišti. Žáci mohou nastoupit i s časovým odstupem od absolvování předcházející školy.
Dává možnost získat střední vzdělání žákům se středně těžkým stupněm mentálního postižení, případně s lehkým mentálním postižením v kombinaci s dalším zdravotním postižením.
Vzdělání je ukončeno závěrečnou zkouškou, žák získá závěrečné vysvědčení.
Těžiště obsahu přípravy spočívá v upevňování a prohlubování vědomostí a praktických dovedností žáků, připravuje především pro rodinný život, popřípadě pro výkon dalších jednoduchých pracovních činností. Vzdělávací proces je zaměřen na získání základních pracovních dovedností a návyků a pracovních postupů potřebných v každodenním i v budoucím pracovním životě.
Výuka výběrových předmětů je zaměřena pro výkon pečovatelské služby, pomoci starším a nemocným občanům a handicapovaným dětem. Třídy jsou koedukované, výuka je tomuto faktu bude přizpůsobena.
Praxe je vykonávána v Dětském rehabilitačním stacionáři, Gagarinova ul. Hradec Králové, MŠ Slunečnice,Markovická ulice HK, ČČK. Převážná většina praxe se uskutečňuje přímo v naší škole formou pomocných prací u těžce handicapovaných dětí v naší základní škole speciální.